آخرین اخبار
کد مطلب: 102172
نگراني اصلاح طلبان براي انتخابات/از تلاش براي بازگشت به دامان دولت تا هراس از ردصلاحيت
تاریخ انتشار : 1394/03/06 11:13:01
نمایش : 2917
ترس از رد صلاحيت بخش زيادي از اين جريان به واسطه عملکردهاي گذشته از جمله اصلي ترين نگراني هاي اصلاح طلبان در مسير انتخابات مجلس است.
به گزارش سلام لردگان, به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا يکي از گروه هايي که بيش از همه خود را وامدار دولت يازدهم و حسن روحاني مي داند، اصلاح طلباني هستند که در آستانه انتخابات رياست جمهوري اصلي ترين نامزد خود، محمد رضا عارف را از گردونه رقابت کنار گذاشتند تا بتوانند در کنار حمايت هاي هاشمي رفسنجاني، موجي حمايتي از حسن روحاني ايجاد کنند. سرانجام نيز اين اتحاد غير همگون شکل گرفت و روحاني با کسب بيشترين آراي مردمي به عنوان رئيس دولت يازدهم انتخاب شد. 

 

اما بي شک در روزهاي بعد از انتخابات انتظار مي رفت که طرفين خواسته هاي يکديگر را برآورده کنند. به خصوص اصلاح طلبان که نقش خود را در به قدرت رسيدن روحاني پررنگ و ويژه مي ديدند و همين امر سبب شده بود تا خواسته هايي از دولت يازدهم داشته باشند. اين در حالي بود که حسن روحاني از همان روزهاي آغازين فعاليت خود تمايل چنداني به استفاده از نيروهاي اصلاح طلب نداشت. اين عدم تمايل نيز سبب شد تا تئوريسين هاي اصلاحات به فکر حضور فعال در انتخابات مجلس و کسب کرسي هاي سبز مجلس دهم شوند. در اين مسير اما اصلاح طلبان از يک سو نگران برخي اتفاقات هستند و از سوي ديگر نيز برنامه ها و استراتژي هاي خود را در 6 قالب طرح ريزي کرده اند.

 

نگراني هاي اصلاح طلبان در مسير انتخابات

 

اول- ترس از رد صلاحيت بخش زيادي از اين جريان به واسطه عملکردهاي گذشته از جمله اصلي ترين نگراني هاي اصلاح طلبان در مسير انتخابات مجلس است. در اين بين 2 سال پيش بود که در آستانه انتخابات سال 92، شوراي نگهبان مهر رد بر پرونده هاشمي رفسنجاني زد. حالا از آن روز 24 ماه مي گذرد. البته شوراي نگهبان با رد صلاحيت آن چهره مشهور پيامي روشن براي تمام نامزدهاي انتخاباتي در ادوار مختلف ارسال کرد تا همه جريانات از روند قانوني اين شورا و جديت اعضاي آن مطلع شوند. حالا اما به نظر مي رسد که اصلاح طلبان بار ديگر و در فاصله نزديک به 9 مانده تا انتخابات مجلس، از تيغ تيز قانون هراسيده اند و براي عبور از فيلتر شوراي نگهبان قصد دارند تا به تخريب برخي از چهره هاي مطرح اين شورا همچون آيت الله جنتي دست بزنند.

 

دوم- خلاء داشتن رهبري و فرماندهي واحد در جبهه اصلاحات نيز دومين نگراني اين روزهاي اصلاح طلبان است. در اين بين هر چند اصلاح طلبان سيد محمد خاتمي را به عنوان يکي از چهره هاي مقبول و محبوب خود قلمداد مي کنند اما به دليل عدم مشروعيت وي در بين مردم و عدم مقبوليت ساير گزينه هاي رهبري، اين خلاء در بين اصلاح طلبان به وضوح احساس مي شود. همين مسئله سبب شده که در طول ماه هاي اخير اختلافاتي ميان اصلاح طلبان بر سر انتخاب ليدر واحد به وجود آيد. با اين اوصاف به نظر مي رسد طي ماه هاي آينده نيز اين دعواي سياسي بر سر مديريت جريان اصلاحات ادامه يابد.

 

سوم- مشخص نبودن نسبت دولت با جريان اصلاحات ديگر نگراني سران اصلاح طلب است. بدون شک يکي از جريان هايي که در انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي حرفي براي گفتن دارد، دولت يازدهم خواهد بود. دولتي ها که اين روزها تمام پتانسيل و نيروي خود را صرف مذاکرات هسته اي با گروه 5+1 کرده اند، در طول روزهاي گذشته به علت افزايش قيمت بنزين و حذف يارانه بخشي از جامعه، با کاهش محسوس محبوبيت مواجه شده است.  در اين بين البته دولتي ها به خوبي مي دانند که بقاي دولت و تسهيل برنامه هاي آينده آن تا چه ميزان در گرو مجلسي هماهنگ با دولت است. از همين رو اهالي دولت نيز تلاش خواهد کرد تا در انتخابات مجلس شوراي اسلامي حضوري فعال داشته و در پي فتح کرسي هاي آن باشند و با اين کار، تصويب مصوبات و طرح هاي خود در مجلس آينده را تسهيل بخشند. بنابراين يکي از طيف هاي حاضر در انتخابات مجلس را مي توان به نام دولتي ها زد. اما سوالي که اين روزها ذهن بسياري از اهالي جريان اصلاحات را به خود معطوف کرده اين است که آيا دولت در مسير انتخابات مجلس حاضر به همکاري با اصلاح طلبان خواهد شد؟

 

استراتژي و برنامه ها

 

اول- حضور حداکثري و فعالانه در انتخابات براي کسب کرسي هاي بيشتر و همچنين بازگشت به حاکميت از جمله برنامه هاي اصلي اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان براي تحقق اين هدف از همان روزهاي بعد از انتخابات رياست جمهوري کار براي انتخابات مجلس را با شعار فتح سنگر به سنگر آغاز کردند و جلسات و برنامه هاي انتخاباتي خود را سازماندهي کردند. در اين باره البته اعضاي جريان اصلاحات به حضور حداکثري در انتخابات مجلس اميد بسته اند و اکثر آنها بر اين باورند که درصد قابل توجهي از کرسي هاي مجلس دهم در اختيار اصلاح طلبان خواهد بود.  

 

دوم- ديگر استراتژي اصلاح طلبان استفاده حداکثري از جريان، شعارها و حمايت هاي دولت است. در اين مسير اکثر اعضاي جريان اصلاحات اين روزها رويه اي مشابه در پيش گرفته اند و در گوشه و کنار هر جا که محفلي برپا مي شود، سخن از اتحاد دولت و اصلاح طلبان براي انتخابات مجلس به ميان مي آورند. از همين رو به نظر مي رسد برخي از اعضاي جريان اصلاحات که در داخل و خارج دولت نيز فعال هستند به همراه گروهي از کارگزاراني ها، در پي پيشبرد هدف خود مبني بر بازگشت ليبرال ها به دامان دولت و اتحاد آنها با دولت روحاني براي انتخابات مجلس، از هم اکنون متحد شده و فعاليت هاي خود را نيز در اين زمينه آغاز نموده اند. در اين بين البته اين احتمال نيز وجود دارد که رئيس دولت در اين ماجرا هيچ دخالتي نداشته باشد و حتي در جريان بسياري از امور پشت پرده قرار نگيرد، چراکه حسن روحاني و اعضاي دولت اين روزها بيش از آنکه به فکر کسب موفقيت در انتخابات مجلس باشند بدنبال بهبود شرايط اقتصادي و کسب موفقيت در مذاکرات با 5+1 مي باشند. در اين بين فقط برخي از ليبرال هاي نزديک به دولت با هماهنگي کارگزاراني ها هستند که تفکر اتحاد دولت و اصلاح طلبان را پيش مي برند. اما اعضاي جريان اصلاحات همچنان اين نگراني را دارند که آيا دولت همکاري و هماهنگي با اصلاح طلبان را در راستاي انتخابات مجلس مي پذيرد يا خير.

 

سوم- ديگر برنامه تئوريسين هاي اصلاحات در مسير انتخابات مجلس، فشار بر شوراي نگهبان جهت تاييد صلاحيت حداکثري است. بدون شک انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي يکي از سخت ترين دوره هاي انتخاباتي براي شوراي نگهبان خواهد بود چراکه حضور احتمالي جريان هاي متعدد با سلايق مختلف در اين انتخابات کار را براي اعضاي اين شورا مشکل تر مي کند. در اين بين البته تخريب، ترفند هميشگي اصلاح طلبان در ادوار مختلف بوده و هر جا که اين جريان با شکستي مواجه مي شود، از پروژه تخريب افراد به عنوان راحت ترين مسير ممکن استفاده مي کند و حالا در مسير انتخابات مجلس نيز بار ديگر اقدامات و اظهارات شائبه برانگيز اصلاح طلبان عليه شوراي نگهبان در حال شکل گيري است. بنابراين بايد منتظر ماند و ديد که کدام جريان ها و افراد مورد اصابت تير رد صلاحيت شوراي نگهبان قرار مي گيرند. 

 

چهارم- تلاش براي ايجاد فرماندهي واحد به رهبري سيد محمد خاتمي نيز از جمله فعاليت هاي جريان اصلاحات است. اصلاح طلبان در طول فعاليت 2 سال اخير خود دريافته اند که براي حضور در انتخابات مجلس بدون رهبري سيد محمد خاتمي نمي توانند کاري از پيش برند. اين جريان حتي مدتي نيز به سمت هاشمي رفسنجاني گرايش پيدا کرد اما وقتي متوجه شدند که هاشمي قصد دارد اصلاح طلبان را زير مجموعه کارگزاران تعريف کند، بار ديگر از حضور در سيطره هاشمي کنار کشيده و به فکر بازگشت به دامان سيد محمد خاتمي افتادند. حالا اصلاح طلبان در تلاش هستند تا بتوانند ماجراي عدم وجود رهبري واحد در جريان خود را هر چه سريعتر حل کنند.

 

پنجم- يکي از برنامه هاي جريان اصلاحات نزديکي به چهره هاي معتدل اصولگرا و قرار دادن آنان در ليست هاي انتخاباتي اصلاح طلب است. در اين باره از يک سو برخي افراد متعصب تر به اين جريان معتقدند بايد فردي چون محمد رضا عارف به عنوان سرليست اصلاح طلبان معرفي شود چراکه وي سابقه و پيشينه مديريتي در اين جريان را نيز دارد. برخي ديگر بر اين باورند که بازگشت به چهره هاي راست گراي سنتي و حتي چهره هاي معتدل اصولگرا مي تواند رمز اصلي پيروزي جريان اصلاحات در انتخابات آتي مجلس باشد، از همين رو تلاش هاي گسترده اي نيز براي جلب رضايت افرادي همچون ناطق نوري در زمينه حضور در انتخابات مجلس و قبول سرليستي اصلاح طلبان انجام داده اند. در اين بين گروهي نيز با حفظ اصول اصلاح طلبي خود با دولت هم پيمان شده اند و قصد دارند در کنار دولت باقي مانده و از طريق اعتداليون به مجلس راه پيدا کنند.

 

ششم- برنامه ريزي هاي گسترده براي استان ها و شهرستان نيز يکي ديگر از استراتژي هاي اصلاح طلبان براي انتخابات مجلس خواهد بود. اصلاح طلبان در اين مسير از مدت ها پيش جلسات و برنامه هاي انتخاباتي خود را در شهرستان هاي مختلف آغاز کرده اند و قصد دارند با بهره گيري از پتانسيل مردم در شهرهاي مختلف، کرسي هاي بيشتري را در مجلس براي خود کنند.

 

گفتني است انتخابات مجلس شوراي اسلامي اسفند ماه سال جاري برگزار خواهد شد و تا آن زمان بيش از 9 ماه ديگر باقي مانده است. از همين رو به نظر مي رسد طي ماه هاي آينده خبرهاي بيشتري در خصوص فعاليت ها و برگزاري ميتينگ هاي سياسي جريان هاي مختلف از جمله اصلاح طلبان و کارگزاران و نزديکان هاشمي رفسنجاني خواهيم شنيد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس